Jak dbać o stan pojazdów zimą, by uniknąć naprawy wózków widłowych?

Zimą, gdy warunki atmosferyczne utrudniają pracę na zewnątrz, szczególnie ważne jest staranne zadbanie o właściwy stan techniczny wózków jezdniowych unoszących. Zarówno konserwacja, jak i naprawa wózków widłowych powinna przebiegać sprawnie, tak aby eksploatowany sprzęt pozostawał w jak najlepszym stanie i umożliwiał bezpieczną oraz efektywną pracę. Jak zadbać o to, gdy mróz, opady czy wiatr utrudniają przewożenie ładunków czy wykonywanie innego typu operacji? Tego dowiecie się z niniejszego tekstu.

Jak dostosować wózki widłowe do pracy zimą?

W przypadku poważnych awarii, naprawa wózków widłowych bywa bardzo kosztowna i może zająć dużo czasu. Dlatego, lepiej starać się uniknąć tego typu sytuacji, dbając o regularne przeglądy i odpowiednią konserwację pojazdów, która szczególnie ważna jest zimą. Jakie są główne utrudnienia w trakcie pracy na widlakach zimą?

  • niskie temperatury;
  • opady śniegu/ deszczu;
  • oblodzone czy zaśnieżone drogi transportowe;
  • częsta zmiana temperatur w przypadku urządzeń poruszających się na zewnątrz i wewnątrz.

Bardzo ważne jest już zawczasu odpowiednie przygotowanie wózka widłowego do pracy w niskich, często ujemnych temperaturach. Jak to zrobić?

1. W przypadku wózków widłowych spalinowych lub terenowych, które większość/cały swój czas pracują na zewnątrz pomieszczeń, istotne jest dostosowanie pojazdu do zimowych warunków. Dużą rolę odgrywa zapewnienie pracownikowi odpowiednich warunków, gdyż kilkugodzinna praca na mrozie, bez odpowiedniego zabezpieczenia mogłaby być bardzo niebezpieczna dla zdrowia.
Rozwiązanie stanowi zabudowanie kabiny wózka widłowego. Może to być częściowa zabudowa – np. tylko zadaszenie, jednak bardziej skuteczna i lepiej chroniąca przed mrozem czy deszczem będzie kompletna zabudowa kabiny. Najlepiej z dodatkowym ogrzewaniem.
Tego typu inwestycja może wydawać się dość kosztowna, jednak warto pamiętać o tym, iż pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia odpowiednich warunków pracy swoim pracownikom.

2.Jak poradzić sobie z kolei z trudnymi warunkami i oblodzoną nawierzchnią? Przede wszystkim bardzo istotne jest regularne odśnieżanie, sypanie solą i inne proste prace, które pozwolą zapewnić wózkom przejazd.
Jeśli teren, po którym poruszają się wózki jezdniowe unoszące jest rozległy, a nie posiadasz urządzeń ani pracowników, którzy mogliby zająć się jego odśnieżaniem, na pomoc przychodzą… wózki widłowe. Wystarczy dokupić odpowiedni wymienny osprzętu w postaci odśnieżarki i wózek widłowy może pełnić funkcję mini pługu śnieżnego.

Dodatkowo, aby urządzenie nie ślizgało się po oblodzonym terenie, warto zaopatrzyć je w kolce lub łańcuchy na opony. Należy jednak przy tym pamiętać, że kolce mogą być montowane tylko na oponach pełnych, natomiast łańcuchy można założyć również na opony dętkowe. O tym, czym się różnią opony i do jakich urządzeń pasują, dowiesz się więcej z artykułu: “Opony do wózków widłowych – jak wybrać odpowiednie?”, który znajdziesz również na naszym Blogu.

3.Zimą ważne jest także zapewnienie widlakom odpowiednich warunków postojowych. Wózki, w czasie gdy nie pracują, powinny być zaparkowane w chłodnym (ale nie mroźnym) zadaszonym pomieszczeniu. Nie powinno się pozostawiać na noc wózków jezdniowych unoszących na zewnątrz. Może to skutkować problemem z odpalaniem, czy innymi usterkami, a w efekcie koniecznością przeprowadzenia naprawy wózka widłowego.

Co ciekawe, podczas pracy w ujemnych temperaturach lepiej sprawdzają się wózki widłowe elektryczne, gdyż gaz lub paliwo w wózkach spalinowych (szczególnie tych pozostawionych na mrozie) może ulec zamarznięciu.

Magazynowanie zimą

Jedną z podstawowych zasad bezpiecznej obsługi wózków widłowych zimą jest zapewnienie tzw. “strefy buforowej” sprzętom. Polega ona na zastosowaniu około 30 minutowego czasu, po skończonej obsłudze sprzętu na mrozie, gdy pojazd przebywa w pomieszczeniu, gdzie temperatura wynosi około 0 stopni. Czas ten umożliwia odparowanie skroplonej wodzie, dzięki czemu nie zamarza ona, a wózek jest gotowy do pracy kolejnego dnia.
Równie ważne jest pamiętanie o tym, aby w przypadku wózków spalinowych Diesel po skończonej pracy nie pozostawiać pustego zbiornika paliwa, gdyż zwiększa to prawdopodobieństwo jego zamarznięcia.
Kolejna dobra praktyka to wybór właściwego oleju do silnika. Zimą jest on szczególnie istotny, a ten prosty zabieg pozwala uniknąć awarii i późniejszej drogiej naprawy wózka widłowego. Jaki olej silnikowy wybrać zimą? Najlepiej jest wybierać olej syntetyczny, który nie gęstnieje nawet w ujemnych temperaturach, a jego konsystencja umożliwia dotarcie do wszystkich elementów silnika.

Jak skutecznie uniknąć awarii wózka widłowego?jak-uniknac-awarii-wozka-widlowego

Poza wskazanymi powyżej radami i zaleceniami ułatwiającymi pracę na widlakach zimą, istnieje także wiele uniwersalnych rozwiązań, które pozwalają zadbać o wózki widłowe przez cały rok. Najważniejsze z nich to:

  • trzymanie się wskazań zawartych w instrukcji obsługi. Nieprawidłowe wykorzystanie urządzenia, nadmierne przeciążanie czy innego rodzaju zaniedbania to prosta droga do poważnych usterek wózka widłowego;
  • dopilnowanie, aby urządzenie było pod stałą opieką serwisu wózków widłowych oraz Urzędu Dozoru Technicznego. Każdy zarejestrowany wózek widłowy powinien być regularnie poddawany przeglądom – chodzi tu zarówno o przeglądy techniczne, jak i okresowe, które mają na celu określenie ogólnego stanu technicznego sprzętu i jego zdatności do eksploatacji.
  • oddanie sprzętu w użytkowanie przeszkolonemu i przygotowanemu do pracy operatorowi, który posiada uprawnienia aktualne wydane przez UDT.
    Jednak, nawet, gdy stosowane są wszystkie powyższe zasady, zdarza się, że i tak wydarzy się losowa, nieprzewidziana awaria.

Co, gdy wózek wymaga naprawy?

Przestrzeganie zasad zawartych w instrukcji wózka widłowego oraz wytycznych Urzędu Dozoru Technicznego może ograniczyć liczbę usterek i awarii, jednak nie oznacza to, że całkowicie je wyeliminują. Dlatego też, gdy wózek wymaga naprawy, musisz wiedzieć jak działać!
Przede wszystkich – liczy się czas. Nie warto czekać, ze usterka sama się naprawi. Uszkodzony czy niesprawny widlak powinien zostać wyłączony z eksploatacji a następnie sprawnie zgłoszony/przekazany do serwisu wózków widłowych, gdzie profesjonalni specjaliści zajmą się przywróceniem właściwego stanu technicznego wózka.

Niewybaczalnym błędem jest unikanie podjęcia decyzji o chwilowym wyłączeniu sprzętu z obsługi (i np. próba dokończenia zmiany na uszkodzonym sprzęcie). Tego typu działanie może tylko pogorszyć stan techniczny i sprawić, że koszt naprawy wózka widłowego będzie dużo większy a zniszczenia znacznie bardziej rozległe.

Podsumowanie

Zima, ze względu na niskie temperatury oraz śnieg, to czas, kiedy wózki widłowe potrzebują specjalnego nadzoru i więcej uwagi. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy operatorom oraz sprawnego, dobrze wyposażonego sprzętu to podstawowy obowiązek właściciela floty pojazdów.
Istnieje wiele działań, które skutecznie zapobiegają awariom urządzeń, jednak gdy, mimo to, taka nastąpi, należy jak najszybciej wyłączyć sprzęt z eksploatacji i powierzyć specjalistom, którzy zajmą się naprawą wózka widłowego. Tylko w pełni sprawny sprzęt będzie skuteczny i efektywny w pracy przez całą zimę, a także cały rok.